داتیس



سیستم نجات اضطراری یا UPS در آسانسور

سیستم نجات اضطراری یا UPS در آسانسور آسانسوری را در نظر بگیرید که با مسافران خود در حال حرکت است و ناگهان به علت قطع برق در فاصله بین طبقات متوقف می شود. در این حالت، روشنایی کابین محدود به روشنایی اضطرای می شود و کابین نسبتاً تاریک می شود. این همان جایی است که سیستم نجات اضطراری آسانسور یا UPS وارد عمل می شود...
نویسنده: پویان بهرامی

اشتراک گذاری :

کپی شد

آیا در هنگام قطع برق در آسانسور محبوس شده‌اید؟ آیا می‌دانید قطع برق می‌تواند چه مشکلاتی را برای آسانسور ایجاد کند؟

آسانسوری را در نظر بگیرید که با مسافران خود در حال حرکت است و ناگهان به علت قطع برق در فاصله بین طبقات متوقف می‌شود. در این حالت، روشنایی کابین محدود به روشنایی اضطرای می‌شود و کابین نسبتاً تاریک می‌شود. افراد حبس شده در آسانسور زنگ اضطراری آسانسور را به صدا درمی‌آورند تا دیگران را از وضعیت پیش آمده مطلع کنند.

در گذشته، عملیات نجات آسانسور باید با حضور فرد آموزش‌دیده در موتورخانه آسانسور انجام می‌شد. عملیات نجات اضطراری به روش سنتی می‌تواند با مشکلاتی همراه باشد. در این شرایط، فرد آموزش‌دیده باید با رعایت موارد ایمنی، ترمز مکانیکی آسانسور را از طریق اهرم آن باز کند و سپس با چرخاندنِ چرخ دستی (Hand Wheel)، کابین را به سمت سطح طبقه حرکت دهد. اگر افراد آموزش‌دیده در چنین موقعیتی حضور نداشته باشند یا نور محیط کم باشد، این عملیات به کُندی انجام می‌شود و فرایندی زمان‌بر خواهد بود. این موضوع در ساختمان‌های کم‌تردد و یا در ایامی که ساختمان تقریباً خالی است میتواند بحران بیافریند. در هر حال، آزاد شدن افراد و مدت زمان محبوس شدن آن‌ها در آسانسور به عوامل متعددی وابسته است و ممکن است افراد تا ساعت‌ها در کابین آسانسور گرفتار بمانند.

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش اهمیت مباحث ایمنی در صنعت آسانسور، راه حل جدیدی تحت عنوان سیستم نجات اضطراری آسانسور یا UPS (Uninterruptible Power Supply) برای حل مشکلات فوق ابداع شد. این سیستم در هنگام قطع برق آسانسور با استفاده از انرژی ذخیره‌شده در باتری‌های خود، انرژی لازم را برای هدایت کابین به نزدیک‌ترین طبقه تأمین کرده و درب کابین را باز می‌کند. بدین ترتیب، افراد دیگر به هیچ وجه در آسانسور حبس نمی‌شوند.

سیستم نجات اضطراری آسانسور یا UPS

سیستم نجات اضطراری آسانسور یا UPS به گونه‌ای طراحی شده است که در هنگام قطع برق، انرژی لازم را برای انجام عملیات نجات تأمین می‌کند. در چنین موقعیتی، برد کنترلر با بررسی شرایط ایمنی سیستم و در چارچوب استانداردهای مربوطه، فرمان‌های لازم را برای انجام عملیات نجات به درایو موتور، ترمز مکانیکی و درب آسانسور صادر می‌کند.

از میان چالش‌ها و پیچیدگی‌های طراحی یک UPS کارآمد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

   - مشکل محفاظت از باتری‌ها جهت جلوگیری از کاهش عمر مفید باتری و بازدهی آن

  - برقراری ارتباط مناسب میان UPS و تابلو فرمان جهت هوشمندسازی عملیات نجات (انتقال فرمان‌ها و اطلاعات لازم بین تابلو فرمان و UPS)

سیستم نجات اضطراری یا UPS داتیس

داتیس با توجه به نیازهای روز صنعت آسانسور و با تکیه بر دانش فنی تیم تحقیق و توسعه خود توانسته است سیستم نجات اضطراری قدرتمند و بادوامی را وارد بازار کند. محصول یو پی اس داتیس در دو نوع 1.2 kVA و 1.8 kVA ساخته می‌شود که در ادامه به طور مفصل‌تر به بررسی این دو محصول می‌پردازیم.

UPS 1.2 kVA

محصول UPS 1.2 kVA داتیس برای استفاده در کنار تابلو فرمان‌ داتیس لایت L100 با توان 7.5 کیلووات طراحی و تولید شده است. طراحی بهینه و حذف کنتاکتور از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول هستند. این محصول شامل برد کنترل توان، ترانس و فیوز حفاظتی می‌شود که این اجزا در در شکل زیر قابل مشاهده هستند. برای مشاهده صفحه محصول یو پی اس 1.2 کیلوولت‌آمپر داتیس اینجا کلیک کنید.

 

UPS 1.8 kVA

محصول UPS 1.8 kVA داتیس جهت استفاده به همراه تابلو فرمان‌های داتیس با توان های مختلف (از 7.5 تا 15 کیلووات) طراحی و تولید شده است. طراحی هوشمند و کارآمد یوپی‌اس 1.8 kVA داتیس باعث می‌شود بتوان در توان‌‌های مختلف از این محصول استفاده کرد. این محصول شامل برد کنترل توان، ترانس، فیوز حفاظتی، ترمینال و کنتاکتور می‌شود که این اجزا در شکل زیر قابل مشاهده هستند. برای مشاهده صفحه محصول یو پی اس 1.2 کیلوولت‌آمپر داتیس اینجا کلیک کنید.

 

در ادامه‌ی این مقاله به تشریح اجزای مختلف یو پی اس داتیس می‌پردازیم.

برد کنترل توان

وظیفه این برد تأمین و کنترل توان مورد نیاز برای شارژ باتری‌های UPS و همچنین کنترل و تأمین توان مورد نیاز برای تابلو فرمان در حین اجرای عملیات نجات است.

 

این برد با پیاده‌سازی تکنولوژی شارژ شناور باتری (Float Charging Battery)، بهترین شرایط ممکن را برای افزایش عمر و بهبود بازدهی باتری‌ها فراهم می‌کند. در حالت فلوت شارژ، هنگامی که شارژ باتری کامل می‌شود و جریان شارژینگ باتری افت پیدا می‌کند، ولتاژ شارژ باتری نیز کمتر می‌شود تا جریان ورودی به باتری‌ها کنترل شود. در نتیجه، می‌توان باتری را بدون اینکه آسیبی به آن برسد، به مدت طولانی‌تری در حالت شارژ کامل نگه داشت.

از دیگر ویژگی‌های مهم این برد می‌توان به بهره‌گیری از ارتباط هوشمند دوطرفه سریال با تابلو فرمان اشاره کرد. اطلاعات لازم برای عملکرد یو پی اس در هنگام قطع برق و همچنین اطلاعات عملکرد UPS، مانند وضعیت شارژ باتری‌ها و خطاها، از طریق همین ارتباط سریال بین UPS و تابلو فرمان منتقل می‌شوند.

ترانس

وظیفه ترانس فراهم کردن ولتاژهای پایینتر برای استفاده در برد UPS و همچنین شارژ باتری‌های آن است.

 

باتری

در هنگام قطع برق سیستم آسانسور، باتری‌های UPS انرژی مورد نیاز تابلو فرمان و موتور را تأمین می‌کنند. برد یو پی اس باید بتواند این باتری‌ها را دوباره شارژ کند تا با قطع مجدد برق، UPS بتواند دوباره وارد عمل شود و عملیات نجات اجرا شود. در UPS 1.2 kVA از دو عدد باتری و در UPS 1.8 kVA نیز از سه عدد باتری 12V-7.2 Ah استفاده می‌شود.

 

کنتاکتور

کنتاکتور در دستگاه‌های الکتریکی وظیفه‌ی قطع و وصل جریان برق را بر عهده دارد. در یوپی‌اس‌های 1.8 kVA داتیس از یک کنتاکتور برای برقراری جریان در عملیات نجات و تأمین انرژی تابلو فرمان و درایو استفاده می‌شود.

 

قابلیت‌ها و مشخصات فنی سیستم نجات اضطراری داتیس در جدول زیر قابل مشاهده هستند:

DATIS UPS 1.2 kVA

DATIS UPS 1.8 kVA

عملکرد بسیار سریع در هنگام قطع برق (کمتر از 0.1 ثانیه)

عملکرد بسیار سریع در هنگام قطع برق (کمتر از 0.1 ثانیه)

پیروی از استاندارد EN81

پیروی از استاندارد EN81

هماهنگی کامل با الگوریتم نجات درایو به منظور کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت عملیات نجات

هماهنگی کامل با الگوریتم نجات درایو به منظور کاهش مصرف انرژی و افزایش سرعت عملیات نجات

حداکثر ایمنی در زمان نجات با هدایت کابین به سطح طبقه و باز نمودن درب

حداکثر ایمنی در زمان نجات با هدایت کابین به سطح طبقه و باز نمودن درب

ارتباط سریال با تابلو فرمان جهت تبادل آسان تنظیمات

ارتباط سریال با تابلو فرمان جهت تبادل آسان تنظیمات

استفاده از فناوری شارژ شناور برای افزایش عمر و بهبود بازدهی باتری‌ها

استفاده از فناوری شارژ شناور برای افزایش عمر و بهبود بازدهی باتری‌ها

تشخیص خودکار جهت حرکت کابین بسته به وزن کابین

تشخیص خودکار جهت حرکت کابین بسته به وزن کابین

حفظ شمارنده آسانسور پس از انجام عملیات نجات

حفظ شمارنده آسانسور پس از انجام عملیات نجات

سیستم مشاهده وضعیت باتری‌ها روی تابلو فرمان

سیستم مشاهده وضعیت باتری‌ها روی تابلو فرمان

مشاهده پیام‌ها و خطاهای سیستم نجات برای LCD کنترلر تابلو فرمان

مشاهده پیام‌ها و خطاهای سیستم نجات برای LCD کنترلر تابلو فرمان

سازگاری با تابلو فرمان‌های با توان 7.5 کیلووات داتیس

سازگاری با همه تابلو فرمان‌های داتیس (گیربکس و گیرلس) تا 15 کیلووات داتیس

طراحی بهینه با حذف کنتاکتور (Contactorless)

-

نصب سریع با سیم‌کشی سوکتی آماده

-

کارکرد با 2 عدد باتری 7.2 Ah

کارکرد با 3 عدد باتری 7.2 Ah

ولتاژ ورودی تک فاز 220 ولت AC

ولتاژ خروجی 220 ولت AC و 560 ولت DC

ولتاژ ورودی سه فاز 380 ولت AC

ولتاژ خروجی 220 ولت AC

 

 

 


نظرات

برای ثبت نظر میبایست وارد شوید.

©تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت الفبای فناوری داتیس تولید کننده تابلو فرمان آسانسور است