داتیس



کارخانه داتیس از شروع تا امروز

کارخانه داتیس از شروع تا امروز کارخانه الفبای فناوری داتیس سال 90 تاسیس شد و تولید تابلو فرمان های سری Pico اولین محصولی بود که در این کارخانه تولید شد. در ابتدا کل پرسنل کارخانه کمتر 40 نفر و مساحت زیر سطح تولید و انبار کمتر از 200 متر مربع بود.
نویسنده: ابراهیم برهانی

اشتراک گذاری :

کپی شد


کارخانه الفبای فناوری داتیس سال 90 تاسیس شد و  تولید تابلو فرمان های سری Pico اولین محصولی بود که در این کارخانه تولید گردید. در ابتدا کل پرسنل کارخانه در حدود  40 نفر و مساحت زیر سطح تولید و انبار کمتر از 200 متر مربع بود
با افزایش ریت تولید تا سال 95 پرسنل کارخانه نزدیک به 60 نفر افزایش یافت . تا این زمان در کنار مدیریت و اداری تنها واحد فنی بود که نظارت بر خط تولید را برعهده داشت.
پس از همکاری با شرکت زیما و افزایش ریت تولید تابلو فرمان تا سال 96 پرسنل کارخانه تا حدود 70 نفر افزایش پیدا کرد اما رشد اصلی در زمانی رخ داد که تابلو فرمان لایت در سال 97 طراحی و تولید شد. تلکنولوژی بالای این تابلو فرمان باعث شد زمان تولید کاهش و کیفیت تابلوفرمان های شرکت داتیس افزایش یابد
در این زمان به مرور تا سال 98 پرسنل کارخانه تا مرز 100 نفر افزایش پیدا کرد و تا قبل از مدیریت جدید در کارخانه برای رفع نیاز بازار تعداد پرسنل به مرز 115 نفر رسید.
پس از تغییر در سبک مدیریت کارخانه بهینه سازی های مختلف در بخش تولید و سیستم مدیریت کارخانه رخ داد.
از جمله این تغییرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-  تاسیس واحدهای: IPQC (PreQC)  به منظور بررسی دقیق قطعات خریداری شده توسط واحد خرید و بازرگانی
2-  واحد : QA به منظور بازرسی و انجام تست های شدید بر روی محصولات و ارائه گزارش از عملکرد کیفی تمامی بخش های تولید و غیر تولید در کارخانه
3-  واحد: QC  به  سرپرستی کارشناسان فنی فارغ التحصیل از بهترین دانشگاه های کشور به منظور افزایش کیفیت مراحل تست و کنترل کیفی و نظارت بر عملکرد تمامی بخش های QC خطوط مختلف
4-  واحد بهینه سازی تولید: با هدف کاهش زمان و هزینه های تولید 
5-  واحد مهندسی تولید: طراحی و ساخت تمامی ابزارهای مورد نیاز بخش های preQC, QA, QC و  تمامی ابزارهای مورد نیاز برای بهینه سازی و توسعه خط تولید
6-  واحد تاسیسات و نگهداری: این بخش از کارخانه به منظور حفظ و نگهداری تاسیسات و مدیریت بهتر زیرساخت های غیر تولید تاسیس و موجب کاهش هزینه های نگهداری و افزایش کیفیت سیستم های تهویه، تسویه آب و فاضلاب و ... شد.
7-  واحد منابع انسانی تولید: این واحد با هدف مدیریت منابع انسانی در بخش تولید ایجاد شد و برنامه های رفاهی در بخش کارخانه، رفع نیازهای منابع انسانی پرسنل، کاهش خطاهای تایم شیت ها و ... را در دستور کار خود قرارداد
8-  تعمیرات خط: این بخش از کارخانه به منظور تسریع در تصحیح خرابی ها، ارائه گزارش ها و فیدبک های لازم به منظور تصحیح طراحی و روال تولیداحداث شد. اطلاعات حجع آوری شده در این بخش کیفیت محصولات نهایی کارخانه را تا حد بسیاری افزایش داده است.
9-  واحد آموزش: دغدغه جذب و آموزش نیروها و  صلاحیت سنجی پرسنل برای کار کردن در بخش های مختلف علت اصلی تاسیس این واحد بود. ارائه محتوی آموزشی مناسب برای بخش های مختلف پروسه جذب نیروها تسهیل و آموزش های هدفمند موجب افزایش کیفیت نیروهای جذب شده شد همچنین با جدول آموزشی تدوین شده و آزمون های منظم روند رشد نیروها و اضافه شدن قابلیت کار کردن در بخش های دیگر انعطاف سازمان را در تولید افزایش چشمگیری داده است.
10-  واحد بروزرسانی: یکی از دغدغه های اصلی در تولید افزایش سرعت بروزرسانی محصولات تولید شده در انبار است. هنگامی که واحد تحقیق و توسعه بروزرسانی سخت افزاری یا نرم افزاری را برای محصولات تولید شده ابلاغ   می‌کند یکی از وظایف تولید، بروزرسانی سریع محصولات موجود و آماده سازی آن برای بخش فروش است لذا برای جلوگیری از تداخل این امر مهم با تولید، بخش بروزرسانی تاسیس شد و انعطاف و تجربه بالای سازمان در این بخش موجب افزایش انعطاف تولید با انواع بروزرسانی ها شد. که نتیجه آن خروج تمامی محصولات از کارخانه داتیس براساس آخرین بروزرسانی هاست.
11-  واحد ارزیابی عملکرد و متدولوژی تولید: این واحد به ارزیابی تک تک افراد کارخانه می‌پردازد و تمامی     پروسه‌های تولید را از نظر زمانی نظارت می‌کند. لذا زمان تولید تمامی محصولات دائما در حال اندازی‌گیری است و گزارش های لازم برای بخش بهینه‌سازی تولید فراهم می‌شود. لذا تمامی طرح‌های بخش بهینه‌سازی از این راه بررسی و نحوه اجرای آن اندازه‌گیری می‌شود. همچنین گزارش عملکرد پرسنل برای بخش منابع انسانی ارسال می‌شود. اما مهمترن هدف این واحد رسیدن به اعداد تولید دقیق جهت واجد برنامه ریزی تولید است که بتوان ظرفیت تولید را به دقت محاسبه و براساس آن برنامه ریزی نمود.
12-  واحد برنامه ریزی تولید: این واحد با دریافت گزارش ها و اطلاعات مختلف از بخش خرید، انبار ،فنی، ارزیابی عملکرد و بهینه سازی تولید دریافت می‌کند و تمام نیاز بخش های فروش، خدمات و صادرات را با برنامه صحیح رفع  می‌کند. انعطاف پذیری‌های برنامه‌ریزی شده بصورت سیستماتیک برای بخش تولید در این واحد بروز خارجی پیدا می‌کند و تمام بخش های خارج سازمان عملکرد منعطف تولید را از عملکرد این بخش متوجه خواهند شد.
13-  سرپرستی انبار: با توجه به افزایش روز افزون ریت تولید در کارخانه داتیس نیاز به سرپرستی انبار و مدیریت یکپارچه این بخش در قالب سه گروه مختلف احساس می‌شد. لذا یکی از برنامه های دو سال اخیر و سالهای آینده سازمان برای بخش انبار بعنوان یکی از کلیدی‌ترین بخش های سازمان ، بهبود عملکرد انبار در ارتباط با بخش های مختلف سازمان بوده و خواهد بود. لذا در آینده نه چندان دور انبار توسط چندین سرگروه و سرپرست اداره خواهد‌شد تا نیازهای مختلف سازمان به خوبی رفع شود. انبار به عنوان ترمینال اصلی بخش های خرید، بازرگانی، صادرات، خط تولید، preQC، خدمات پس از فروش، تعمیرات خط و فروش وظایف متنوع و پیچیده ای برعهده دارد که مدیریت این بخش در سالهای اخیر دچار تحول بنیادین شده است و عملکرد آن به صورت چشمگیری بهبود یافته است اما برنامه های زیادی نیز برای عملکرد بهتر در دستور کار خود دارد.


نظرات

برای ثبت نظر میبایست وارد شوید.

©تمام حقوق این سایت متعلق به شرکت الفبای فناوری داتیس تولید کننده تابلو فرمان آسانسور است